Bewonerspagina

Wij helpen u graag verder

Voor bewoners

Storing?

Als u vermoedt dat uw zonnepanelen niet goed werken, dan kunt u dat eenvoudig melden.

Voor bewoners

Direct iemand spreken?

Op werkdagen zitten we tussen
09:00-17:00 voor u klaar.

Voor bewoners

Monitoringsplatform

Heeft u zonnepanelen
inclusief monitoring?

Salderen en terugleverkosten

Als uw zonnepanelen meer zonnestroom opwekken dan u verbruikt, wordt het overschot aan stroom teruggeleverd aan het energienet. Deze teruggeleverde stroom wordt door uw energieleverancier aan het eind van het jaar verrekend met uw energierekening. Hierdoor verdient u ook iets aan de zonnestroom die u niet direct verbruikt. Dit noemen we salderen.

Daarnaast is het mogelijk dat uw energieleverancier terugleverkosten rekent. Hierdoor is uw teruggeleverde stroom iets minder waard, maar u krijgt er nog steeds een vergoeding voor. Met zonnepanelen van uw woningcorporatie heeft u dus altijd financieel voordeel op uw energierekening.

Voor bewoners

Bent u benieuwd hoeveel uw zonnepanelen opwekken?

Afhankelijk van de afspraken die uw woningcorporatie heeft gemaakt met Lens, zijn er verschillende manieren om de opwek van uw zonnepanelen te bekijken.

Via uw persoonlijke monitoringsomgeving

Als uw woningcorporatie ervoor heeft gekozen om het zonnesysteem te monitoren via Mijn Herman, krijgt u hier uiterlijk een week nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd een inlog voor. In deze persoonlijke omgeving kunt de opbrengst van de panelen per dag, maand en jaar zien. Leuk om een keer te bekijken hoeveel stroom de zonnepanelen hebben opgewekt na een zonnige dag! U ontvangt digitaal een bewonershandleiding met veelgestelde vragen.
Heeft u een week nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd nog geen inlog gekregen? Stuur dan een mailtje met uw voor-en achternaam, e-mailadres en adresgegevens naar klantenservice@lens-energie.nl. Dan checken we voor u of uw woningcorporatie voor deze vorm van monitoring heeft gekozen en zo ja, dat u de uitnodiging alsnog ontvangt.

 

Via de kWh-meter in uw meterkast 

Vaak hangt er een kWh-meter in uw meterkast. Hier kunt u de opwek van de zonnepanelen op aflezen. U ziet dan hoeveel de zonnepanelen produceren.

 

Via uw slimme meter

Op uw slimme meter kunt u zien hoeveel van deze stroom u niet verbruikt en dus teruglevert aan het energienet. Ook kunt u daar zien hoeveel stroom u van het energienet verbruikt, bijvoorbeeld als de zon niet schijnt. Dit is vaak ook terug te zien in uw persoonlijke omgeving bij uw energieleverancier.

Veelgestelde vragen

Veiligheid

Er is een onderzoek gepubliceerd door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over de veiligheid van omvormers. In dit onderzoek wordt gesuggereerd dat omvormers op afstand gehackt en zelfs uitgeschakeld kunnen worden, of effect kunnen hebben op andere apparatuur.

Bij Lens werken we voor eengezinswoningen alleen met omvormers die niet online zijn. Dit betekent dat deze omvormers dus niet op afstand gehackt of uitgeschakeld kunnen worden. Bij sommige meergezinswoningen zijn de omvormers verbonden via GPRS. Dan is de omvormer niet direct via internet of wifi verbonden, wat deze methode veiliger maakt. Veiligheid is voor Lens heel belangrijk, daarom is bewust voor deze manier gekozen.

U kunt vaak zelf in de gaten houden of uw omvormer is uitgeschakeld door de opwek van zonnestroom te controleren. Dit kunt u zien via uw persoonlijke Mijn Herman omgeving, op de omvormer zelf of via de kWh-meter in uw meterkast. Heeft u hier geen toegang toe? Dan houdt Lens voor u in de gaten of er nog opwek is.

Als u gebruik maakt van de inlog-omgeving van uw omvormer, adviseren we u altijd om een veilig wachtwoord te kiezen en dit wachtwoord niet te delen met anderen.

De kans dat bij onweer de bliksem inslaat in uw panelen is erg klein. De kans op blikseminslag in uw woning wordt ook niet groter door de plaatsing van zonnepanelen, blijkt uit onderzoek. Vanuit Europese regelgeving is het bovendien verplicht dat omvormers die gebruikt worden in Nederland beveiliging hebben tegen blikseminslag.

Onderhoud & Beheer

Dit kan te maken hebben met het overbelaste elektriciteitsnet. Wanneer het energienet overbelast raakt, bijvoorbeeld op zonnige dagen wanneer veel zonnepanelen in de buurt energie produceren en terugleveren, ontstaat er een overschot aan elektriciteit op het net. Zodra de spanning op het net de grens van 253 volt overschrijdt, schakelen de omvormers van de zonnepanelen automatisch uit. Dit doen ze om te voorkomen dat apparaten zoals de televisie of wasmachine schade oplopen.

 

U kunt bij een van de drie grote netbeheerders van Nederland LianderStedin en Enexis controleren of er inderdaad spanningsproblemen zijn bij u in de wijk. Als dit niet het geval is, of als u het idee heeft dat er iets anders aan de hand is, neem dan contact op met Lens zodat we u verder kunnen helpen.

Als de stroom uitvalt, vallen de zonnepanelen ook uit. Dit betekent dat u dan tijdelijk geen zonnestroom meer krijgt. Zodra de stroomlevering weer hersteld is, gaan de zonnepanelen ook weer zonnestroom produceren. Heeft u het idee dat de zonnepanelen niet (goed) meer werken na het uitvallen van de stroom? In sommige gevallen kan het gebeuren dat de PV-schakelaar in de meterkast omlaag staat. Controleer deze en doe de schakelaar omhoog. Twijfelt u of heeft u hier nog vragen over? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

Het kan per woningcorporatie verschillen, maar in de meeste gevallen worden uw panelen gemonitord en acteert Lens direct zodra er een storing wordt geconstateerd. Meestal kunnen wij het op afstand oplossen en soms zullen we op locatie langs moeten komen om het probleem te verhelpen. Dit gebeurt voor u altijd kosteloos. In sommige gevallen kan het gebeuren dat de PV-schakelaar in de meterkast omlaag staat. Controleer deze en doe de schakelaar omhoog. Twijfelt u of heeft u hier nog vragen over? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

Zonnepanelen regenen schoon en hoeven dus niet schoongemaakt te worden. U hoeft zelf niets te doen aan het onderhoud van de panelen.

Herman de Zonnestroomverdeler

Met Herman de Zonnestroomverdeler wordt de stroom van één omvormer over verschillende huishoudens verdeeld. Dit betekent dat u de zonnestroominstallatie deelt met de buren, en dat de zonnestroom over de verschillende adressen verdeeld wordt. Dit kan bij bijvoorbeeld appartementencomplexen handig zijn, omdat er minder omvormers nodig zijn en omdat de stroom bijvoorbeeld volgens de breukdelen van een VVE verdeeld kunnen worden.

Van te voren is het niet mogelijk om precies te weten hoeveel stroom er opgewekt zal worden. Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom maakt de zonnestroomverdeler gebruik van een algoritme. Dit algoritme rekent uit welke aansluitingen procentueel het meest achterlopen met ontvangen zonnestroom, en zorgt er vervolgens voor dat dit huishouden stroom ontvangt de volgende dag. Dit wordt dus per dag opnieuw bekeken. Dit werkt goed, na een paar weken zijn de verschillen in ontvangen stroom tussen de huishoudens minimaal.

U kunt dit gemakkelijk controleren door in te loggen in Mijn Herman. U ziet dan in een geel blokje de melding ‘U ontvangt zonnestroom’ staan. Ziet u deze melding staan, maar heeft u het idee dat u toch geen zonnestroom ontvangt? Neem dan contact met ons op, zodat we dit voor u controleren.

Nee, dat is geen probleem. De zonnestroom wordt altijd eerlijk verdeeld. Als u een paar dagen geen zonnestroom ontvangt, komt dit omdat u eerder juist meer zonnestroom heeft ontvangen dat uw buurtbewoners. Dat wordt op deze manier weer recht getrokken.