Terug naar alle artikelen

Bewonerscommunicatie: hoe overtuigen we bewoners van de voordelen van zonne-energie?

Bewonerscommunicatie

De reductie van CO2-uitstoot staat hoog op de overheidsagenda. De CO2-uitstoot moet in 2030 met bijna de helft zijn afgenomen in vergelijking met 1990, en in 2050 moet dit zelfs 95% minder zijn. Uitdagende doelen waar flinke maatregelen voor nodig zijn. Voor woningcorporaties betekent dit dat ze aan de slag moeten met het verduurzamen van het woningbezit. Een belangrijk onderdeel hiervan is het overtuigen van bewoners van de voordelen van zonne-energie. Hier heeft Lens al jaren ervaring mee. Hoe we dat doen?

Kennis over de doelgroep


Om bewoners te kunnen overtuigen van de voordelen van zonne-energie, is het belangrijk om zoveel mogelijk kennis te vergaren over de doelgroep die we aan gaan spreken. Lens werkt met woningcorporaties in het hele land, zowel in grote steden als kleine gemeentes. Hier houden we rekening mee in onze communicatiemiddelen. We gaan graag in gesprek met bewoners-/huurderscommissies, en het communicatie- en klantenservice-team van de woningcorporatie. Zo zorgen we dat de communicatie perfect aansluit bij de doelgroep en de wensen van de woningcorporatie.

Benadruk de voordelen


De keuze voor zonnepanelen via een woningcorporatie biedt verschillende voordelen. Bewoners betalen een vast bedrag per maand voor de zonnepanelen aan de woningcorporatie. Dit betekent dat bewoners dus niet in één keer een grote financiële investering hoeven te doen. Deze maandelijkse bijdrage is lager dan de kosten die de bewoner normaal gesproken voor de energie zou betalen bij de energieleverancier. Goed nieuws voor de portemonnee dus. Daarnaast neemt Lens alle zorgen uit handen. Planning, installatie en beheer: de bewoner (en woningcorporatie!) hoeft zich nergens zorgen over te maken. Met de keuze voor zonnepanelen levert de bewoner een positieve bijdrage aan het milieu.

Neem obstakels weg


Vaak merken we dat bewoners twijfelen of de voordelen van zonnepanelen opwegen tegen het gedoe dat de installatie met zich mee brengt. Daarom besteden we extra aandacht aan de uitleg rondom de installatie-dag. Niet alleen in onze communicatiemiddelen, maar bijvoorbeeld ook tijdens een schouw. Afhankelijk van het soort woning (bijv. eengezinswoningen of meergezinswoningen), neemt de installatie vaak maximaal een halve dag in beslag. En omdat we bij Lens al meer dan 10 jaar ervaring hebben en heel kritisch zijn op onze installateurs, zijn de werkzaamheden altijd van hoge kwaliteit.

Communicatiemiddelen


Bij Lens ontwikkelen en verzorgen we alle communicatie richting de bewoners. Vaak begint de bewonersreis met een aankondigingsbrief vanuit de woningcorporatie, waarin de plannen al worden aangekondigd. Dit zorgt voor vertrouwen en een ‘zachte landing’. Bewoners ontvangen een pakket van Lens met duidelijke informatie over de voordelen, de kosten en de plannen rondom de installatie. Deze informatie wordt ondersteund met voldoende visuele middelen, zoals infographics, foto’s en video’s.

Klantenservice


Een kundig klantenservice-team is essentieel om zo veel mogelijk bewoners te overtuigen van de voordelen van zonnepanelen. Bij Lens nemen we alle klantenservice rondom de zonnepanelen uit handen van de woningcorporatie. Lens beantwoord vragen van bewoners, belt bewoners actief na om te vragen of alles duidelijk is, en lost eventuele problemen op.

Meer weten over onze aanpak rondom bewonerscommunicatie? Neem dan contact met ons op.